Tirada Soo Booqatay

Monday, January 11, 2016

Kala Duwanaanshaha “Xukunka Mas’alo” Iyo “Xukunka Qof”


Diinteenna islaamku waxa ay lee dahay albaab laga soo galo iyo albaab laga baxo. Run ahaantii, aad iyo aad ayaa ay diintu u fududaysay in la soo galo, si taas ka duwan ayaa ay se u adkaysay qofka muslimka ah diinta in laga saaro. Soo gelitaankeeda keliya qofka waxa looga baahan yahay ku dhawaaqista saxda ah ee labada shahaado, iyo rumayntooda xaqiiqda ah ee qalbiga oo ay ku dhan yihiin garashada guud ahaan iyo gaar ahaan macaanidooda iyo waajibaadkooda. Haddii uu qofkaasi ‘dhawaaqaas’ la yimaaddo waxa aan u tixgelinaynaa oo u aqoonsanaynaa in uu muslim yahay. Maalintaa uu soo islaamay ayaa ay u bilaabanayaan gudashada waajibaadka sharciga ah, had ba inta uu ka garanayo masaa’ilka diineed, iyada oo laga doonayo aqoonta diinta in uu barto, si uu ujeeddooyinkeeda ugu dhaqmo.

Habkaa ayaa diinta lagu soo galaa oo uu gaalku muslim ku noqdaa. Xuquuq ayaa ay diintu siisaa oo ay ugu weyn yihiin ilaalinta iyo dhowridda naftiisa, maalkiisa iyo sharaftiisa. Waxa loo la dhaqmayaa si toos ah hab dhaqanka qofka muslimka loo la dhaqmo. Labada doonis, sida aynnu og nahay doonista kowniga ah, waxa soo hoos gala wax wal ba, awaamiirta qorshaysan ee dhacaya na ma aha kuwo baaqanaya, ee waa kuwo goortii iyo goobtii la doonay ku dhacaya; labadaas tilmaamood ayaa ay kaga geddisan tahay doonista sharciga/diiniga ah. Hadda ba, Alle kownkan u ma qorshayn muslimiin oo keliya in ay joogaan oo cammiraan, ee ujeeddooyin iyo xikam waaweyn ayaa uu abuurtisteeda ka dan lahaa. Abuurka kuwa isaga iyo xukunkiisa rumaysan iyo sidaa caksigeeda waa ujeeddo ka mid ah ujeeddooyinka Ilaahay. Waxa halkaa ka bilowda loollanka xaqqa iyo baaddilka oo ay kala hoggaaminayaan Ilaahay iyo addoomadiisa iyo Ibliis iyo addoomadiisa. Tan iyo dhammaadka dunida waa loollan soconaya sida ku cad ballanta ay kala dhigteen Allaah SWT iyo Ibliis naclad ha ku taallee.

Sidaa daraaddeed, aqbalayaasha farriinta samaawiga ah waa kuwa aqbalay xukunka Eebbe oo raallida buuxa ku noqday. Xukunkaas wixii khilaafsan waa wax baalmarsan xukunkii sharciga ahaa; sidaa awgeed, waxa xaqiiqadoodu noqonaysaa xukun gaalnimo. Gaalnimada ayaa qudheedu u qaybsanta labo qaybood oo kala ah: gaalnimo weyn iyo gaalnimo yar. Ta hore darajo ahaan waxa looga baxaa diinta, isla markaa na ilaahay waxa uu ugu bishaareeyay shaqadiisii in ay burayso oo uu naarta ku waarayo (Albayyinah: 6). Laakiin, ta kale xadkaas ma gaadhsiis na, keliya waa amuuro ku soo arooray tilmaanta gaalnimada, bal se ku dhacoodu xukun ahaan diinta laga ga baxayn oo dambi weyn lagu gelayo. Si mawduuca ina hor yaalla si fudud uga jawaabno, waxa aynnu ku ekaanaynaa gaalnimada weyn.

Siyaalaha ay ku iman karto gaalnimada weyn waa ay badan yihiin, bal se shan amuurood sinna ba iyo tilmaanna ba kama bannaan baxayaan. Ta hore waxa ay ku timaaddaa wejiga beenta iyo been’abuurka iyada oo waxa la beeninayo tahay wax sharci ah. Tusaale ahaan waxa ay noqon kartaa aayad ama xadiis sugan beenintiisa, ama Ilaahay ama nabigiisa in lagu been’abuurto, ama in la beeniyo malaa’igta iyo soo bixitaanka dambe iyo amuuraha waaweyn ee ku lifaaqan … Mid ka mid ah hababkaas waxa loogu tegi karaa aayadda 33aad ee suuradda Al-Ancaam. Ta xigta waxa ay ku timaaddaa wejiga isla weynida iyo kibirka iyada oo waxa la iska weyneynayo oo laga kibrayo tahay wax sharci ah. Tusaalaha ugu fudud ee maaddadaa waa tii uu ku dhacay gaalka dunida ugu weyn (Ibliis) ka dib, amarkii uu Rabbigii faray markii uu diiday sababo labadaas cunsur ku abtirsanaya awgood (Albaqra: 34). Ta saddexaad waxa ay ku timaaddaa weji khatar ah, oo ah: in qalbigiisa iyo dhegihiisa kala dagaallamo maqalka diinta iyo wixii duulduul ugu yimaadda u gudubka qalbigiisa, isla markaa na go’aansado in uu ka jeesto barashada iyo ku dhaqanka diinta guud ahaan, isaga oo u arkaya wax aan habboonayn oo maandaalis ah (akhri tafsiirka aayadaha suuradda Daaha ugu dambeeya ). Ta afraad waxa ay ku timaaddaa wejiga shakkiga, oo qofku isaga oo rumaysan xaqqa hadda na qalbigiisa ay dhex fadhido bambo weyn oo shakki loo yaqaan, taas oo uu mid ama qaar ka mid ah amuuraha rumaynta u baahan run ahaanshahooda ka shakkisan yahay. Inta badan amuurahaasi waxa ay ku waareegaan kuwa caqligu door ku lahayn garashadooda (Alkahfi: 35-38). Ta ugu dambaysa waxa ay ku timaaddaa wejiga labo wejiilaynta; waxa uu qofku daahir ahaan falaa astaamaha muslinnimadiisa lagu xaqiiqsan karo, bal se waxa u qarsoon gaalnimo (An-nisaa: 145). Waa kuwaa shanta khaanadood ee gaalnimada weyn ku xaroodaan.

Hadda ba, mas’alo in aynnu gaalnimo xukun ahaan siinno hal xeer oo qudha ayaa ay inooga baahan tahay. Xeerkaasi waxa weeye sharciga in aynnu uga soo helno daliil qumman oo dhisan oo sheegaya in waxaasi gaalnimo yihiin. Haddii aynnu daliilkaas helno waxa aynnu si fudud u xukumi karnaa waxaas in ay gaalnimo yihiin. Si shaygaas xukunkiisu ‘gaalnimo’ u noqdo na waa in la helaa ‘sababtii’ gaalnimadaas caddaynaysay. Tusaale ahaan, Ilaahay SWT waxa uu inagu waajibiyay qisaas, isaga oo inoo sheegay in ay inoo tahay “nolol” (Albaqra: 178), bal ka warran qofka ku hadla: “wax qisaas la dhaho ma jiraan, ee waa “xasuuq””? Ma shakki baa kaaga jira hadalkaas xukunkii sharciga iyo hadalkii Eebbe in uu lid ku yahay oo ay ka dhismi karaan xukun iyo hadal kii Eebbe khilaafsan? Maya. Waatahay. Hadda ba, waxa aynnu lee nahay hadalkaasi waa gaalnimo. Sidee ayaa uu ku noqday? Waxa uu ka hor imanayaa aayaddaas kor ku xusan ee uu ilaahay waajib inooga dhigay, xikmadda ku jirta na inoogu sheegay “nolol” in ay tahay. Sidaa awgeed, hadalkaasi waa gaalnimo cad oo sharciga si toos ah u khilaafsan. Sababtu na waa “diidmo” la diiday xukunka Alle, oo macnaheedu noqonayo: Ilaahow xukunkaagu na ma qabto, nolosha casriga ah na ma waafaqayo, oo waa xukun garasho yari iyo faham xumo ku dhisan!!! Sida uu hadalkaasi gaalnimo xukunkiisu u noqday, ma uga dhalan kartaa hadlihiii (qofkii yidhi) isna gaal in uu noqdo? Jawaabtu waa haa iyo maya; bal se, waxa ay ku wareegaysaa baadhis. Maxaa jira?

Saddex qaaciido waa in aynnu fahamno iyo arrin ka horraysa. Arrintu waxa weeye naxwe ahaan iyo abuur ahaan ba falka iyo faacilku waa ay kala duwan yihiin. Waxa aan uga jeedaa qofka iyo waxa uu samaynayo waa ay kala geddisan yihiin. Qaaciiddada kowaad, gaalnimada duuban waa ay ka duwan tahay gaalnimada qeexan. In aad tidhaahdo waxaas iyo waxaas waa gaalnimo iyo hebel iyo hebel waa gaalo kala duwanaansho weyn ayaa u dhexeeya. Ugu horrayntii, qofka inta aan la aadin oo la xukumin waxa waajib sharci ah, marka hore, in la xukumo waxa uu ku hadlay ama uu falay. Haddii ay waxaas gaalnimo noqon waayaan, jawaabta soo baxaysa waa in wixii uu ku hadlay ama uu falay gaalnimo ahayn. Ma i la socotaa? Haddii ay waxaas gaalnimo noqdaan oo hawshii aan soo dhiraandhirinnay la mariyo, waxa aynnu gaadhnay xaqiijin weyn oo noqonaysa tallaabadii kowaad oo ah, in aynnu diin ahaan sugnay odhaahdaas ama falkaas xukunkiisa diineed gaalnimo in uu yahay. Intaa ka dib, ayaa aynnu hadda ba, u imanaynaa qofkii sidaas ku tiraabay ama ku dhaqmay; sidii aynnu u soo hubinnay xaaladda mas’alada ayaa aynnu haatanna u hubinaynaa xaaladda qofka. Qaaciiddada labaad, gaal ma noqonayo qof wal ba oo muslim ah oo wax gaalnimo ah sameeya. Maadaama uu gaalnimo sameeyay sidaas ayaa uu si toos ah gaal ku noqonayaa, waa faham Khawaarijtu la yimaaddeen oo Ahlu Sunnuhu ku khilaafeen. Waxa la baadhayaa, la hubinayaa, oo la dersayaa qofkaas muslimka ah, iyada oo laga duulayo qaaciiddada saddexaad oo ah: qofka iimaankiisu kalsooni ku sugmo shakki lagu ma burinayo, maxaa ku kellifay gaalnimada uu ku kacay? Miyaa lagu khasbay? Ma aqoon darraa ka haysa? Ma faham xumo ayaa u gaysay? Ma khalad si kama ah uga dhacay baa?… Maxaa walaalkaas muslimka ah gaalnimada ku bixiyay?

Waa in la raadiyo sababta ka hor xukunka. Si aynnu u ogaanno waa in la sameeyo wejiyada baadhis ee furan ee arrintaa xaqiijinteeda lagu soo ogaan karo. Waxa ka mid ah haddii uu nool yahay in la la hadlo, oo la weyddiiyo waxa uu ku hadlay ama uu falay waxa uu uga jeeday? Ogaanshaha gaalnimadooda? Iyo wixii la mid ah. Tusaale ahaan, waxa inoo soo baxday fahamku in uu ku qalloocday, ee niyaddiisu ay aad u wanaagsanayd oo gaalnimo samee mar na ba is lahayn. Waa in loo saxaa fahamka. Haddii uu qaato oo aqbalo, fahamkiisii khaldanaa na ka laabto waa Ilaahay mahaddiis. Xukunku waxa uu ka dambeeyaa oo uu ku wareegaa cilladda. Kol haddii cilladda la baabbi’iyo xukun ma jirayo weeye xaalku. Haddii uu diido oo fahamkiisii sumaysnaa ku adkaysto, oo la la doodo oo xujjada lagu oogo, ciddii aqoon diineed leh oo hawshaa mas’uuliyaddeeda qaadi karta ayaa xukumaysa. Iminka weeye marka qofkii la xukumay oo waxa la sameeyay ‘gaalayn qofeed’; halka markii hore la sameeyay ‘gaalayn mas’alo’. Ta dambe aad baa ay u fudud dahay oo keliya, waa in la ogaado mas’aladaas sharciga in ay khilaafsan tahay oo gaalnimo xukunkeedu yahay. Laakiin ta hore, baadhistaa ka dib, waxa bilaabanaysa baadhis kale oo ku saabsan sawirka xaqiiqo ee xaaladda qofka oo u baahan daraasayn iyo hubsasho ku xidhan aqoon sugan iyo caddaaalad miisaaman.

Walaalkii farxadda awgeed yidhi: “Ilaahayow adigu na addoonkaygii baa aad tahay, anigu na Ilaahaagii baa aan ahay”, dhabtii shakki kuma jiro gaalnimo cad in uu ku hadlay; laakiin, ma gaal ayaa uu noqday? Maya, maxaa uu u noqon waayay? Carrabka ayaa ka khaldamay ee hadalka sidaas u ma wadin, waxa na sababtay farxaddii weynayd ee qalbigiisa buuxisay!!! Shakhsigii cadhooday, ee garashadiisu xidhantay oo gaadhay heer waxa uu ku hadlayo aannu ba fahamsanayn haddii uu ilaahay aflagaaddeeyo sow gaalnimo bannaanka taalla kuma hadlin? Ma gaal baa? May, xaaladda uu ku jiray marka baadhis lagu sameeyo waxa la soo ogaanaya in uu miyirdoorsoomay oo garashadu ka maqnayd. Waa in la ogaadaa wax kasta oo gaalnimo ah qofkii ku kaca ama la yimaadda isla markii ba gaal in uu san noqonayn, ee baadhis lee yahay. Ilaahay iyo Rasuulkiisu na waa ay mamnuuceen axkaamta in lagu degdego, sii ba gaalnimada. Ku degdegiddeeda oo qudha ayaa ah, dambi weyn oo aad iyo aad u weyn. Haddii qof lagu yidhaahdo waxa aad ku hadashay ama fashay waa gaalnimo, macnuhu dhabtii ma aha isagu na gaal in uu yahay. Isagu waa mas’alo, waxa uu ku hadlay ama uu falay na waa mas’alo kale. Arrimuhu waa ay kala duwan yihiin, mas’alo wal ba na baabkeeda ayaa la geeyaa oo lagu bisleeyaa. Sida diinta irrid laga soo galo u lee dahay ayaa ay sidoo kale irrid laga baxo na hubaashii u lee dahay. Waxyaalaha laga ga baxo dhiganayaal badan ayaa laga qoray oo halkudheg looga dhigay: “Buriyayaasha islaamka”. Gaalnimadu na waxa ay noqon kartaa mid lagu hadlay, ama fal ahaan loo sameeyay, ama la aaminay. Qofku waxa uu gaal noqon karaa marka cudurdaarrada uu kaga baxsan karo laga soo xidhxidho oo buur aad u dheer dhakadeeda la saaro. Laakiin inta cudurdaar loo heli karo gaal mar na ba ma noqon karo. Waayo? Cudurdaar baa uu haystaa oo xukunka gaashaan uga ah.

Ugu dambayntii, mas’alada gaalaysiintu waa mid ka mid ah mas’alooyinka ugu adag ee diinteenna. Waa mas’alo xattaa culayska ay lee dahay darteed culimadii salafka ee waaweynaa ka cabsoon jireen, aad iyo aad uga biqi jireen. In aad qof xukunto wax fudud oo fudud ma aha. Waa arrin ogaallo iyo baadhisyo badan u baahan. Magacyada ayaa loo qaybiyaa labo: magacyo tilmaan garasho ku saabsan iyo magacyo tilmaan xukun dabada ku haya. Maxamed iyo Caasha waa magacyo qofka loo bixiyay, ujeeddada looga gol lee yahay na tahay in lagu garto oo lagu aqoonsado. Xattaa haddii labo Maxamed guri wada deggen yihiin waa in loo bixiyo naanaysyo lagu kala saaro, sida Maxamed yare iyo Maxamed weyne. Laakiin, magacyada xukunka dabada ku haya waa ay ka duwan yihiin kuwaas. Waxa ka dhismaya xukunno diineed oo ku xidhmaya nolosha adduunyo iyo nolosha aakhiro. Waxa lagu daraaseeyaa baabka loo yaqaan “Magacyada iyo Axkaamta” oo culimadeennu dhiganayaal badan ka qoreen. Waxa aan ku soo celcelinayaa oo carrabka ku adkaynayaa, gaalnimo wal ba oo la la yimaadddo qofka la yimid gaal kuma noqonayo. Sidaas oo kale, haddii aaminaadda, hadalka ama dhaqanka qofka la xukumo macnaheedu ma ahan isaga in la xukumay, oo xukunku shakhsiyaddiisa ku dhacayo.




















W/Q: Maxamed Cabdirisaaq Saciid “Samiik”
Qoraa iyo aqoon baadhe Soomaaliyeed
Boosaaso, Buntilaan, Soomaaliya
Lamme, Jeenaweri 11, 2016







No comments:

Post a Comment